Tuesday, January 25, 2011

MAKAN SETIAP 15 MINIT ?


Ini bukan gambar edit photoshop ok...
ini gambar betul ..
Ini ialah Lizzie Velasquez, 21, dari Texas,AS.
Lizzie menderita sindrom langka yang aneh yang menyebabkan hilang berat badan, harus makan setiap 15 minit agar tetap hidup.
Lizzie merupakan seorang pelajar komunikasi,hanya seberat 25.4 kg dan hampir 100% tiada lemak.Tetapi dia bukan anoreksia.
Makan hampir 60 hidangan sehari, 5,000 - 8,000 kalori.
Lizzie dilahirkan 4 minggu awal,dan doktor mendapati ada cairan ketuban melindungi minimal di rahim.
Doktor-doktor pakar tidak dapat mengubati penyakit Lizzie,dan kes ini menarik perhatian doktor seluruh dunia.

Lizzie berkata: "Saya timbang berat secara teratur dan jika berat bertambah walaupun 1 pound,saya benar-benar bersemangat. Saya makan setiap 15-20 minit untuk menjaga tahap tenaga . Saya makan porsi kecil kerepek, gula-gula, coklat, pizza, ayam, kuih, donat, aiskrim, mie dan tart sepanjang hari, jadi saya rasa cukup kesal jika orang-orang menuduh saya menjadi anoreksia. Ketika saya bertemu kenalan baru,saya akan berkata: "Hai, saya Lizzie dan saya punya sindrom langka, saya bukan anoreksia '".



Lizzie mempunyai mata berwarna coklat, tetapi ketika umurnya 4 tahun, mata kanan nya telah bertukar warna dan menjadi buta.


Lizzie bersama adik lelaki Chris, 12, dan adik perempuan Marina, 15, kedua-dua nya dilahirkan normal.



SK? - bersyukur lah ketika kita sihat ni

No comments: